keskiviikko 29. tammikuuta 2014

Kummioppilas Ilona esittäytyy!


Seuraavaksi esittelemme kummioppilaamme Ilonan, joka karsiutui tiukan rekryn kautta mukaan meininkiimme kevään ajaksi. Ilona suorittaa innovaatiojohtamisen opintoihinsa kuuluvaa harjoittelua tutustumalla konsultin työhön. Ilona kirjoittaa havainnoistaan ja oppimisestaan blogia kevään aikana, joten hänestä kuulemme vielä!
 Hei arvoisa blogin lukija. Olen iloinen, että saan tavata sinut ensi kerran näin virtuaalisesti ja kertoa sinulle hieman itsestäni. Tulevaisuudessa tulemme mahdollisesti viettämään joitakin hetkiä yhdessä sekä tämän blogin välityksellä että oikeassa elämässäkin.

Kuka minä sitten olen ja mitä ihmettä kirjoitan tänne Talentreen blogiin? Nimeni on Ilona ja olen Talentreen kummioppilas vuosimallia 2014. Ensimmäinen laatuaan sanoakseni, joten tuleva kevät tulee varmasti olemaan hyvin opettavainen niin minulle, kuin varmasti Talentreellekin. Tavoitteenani on saada arvokasta kokemusta työelämästä, rakentaa omaa identiteettiäni kasvupolullani ammattilaiseksi ja tuoda oma panokseni liiketoimintaan opiskelijan näkövinkkelistä. Aivan, olen siis opiskelija, ja valmistun kauppatieteiden kandiksi keväällä 2014 suuntautumisena Innovaatiojohtaminen. 

Otetaan pieni katsaus historiaan ja siihen miten olen tässä.

Olen syntynyt järvien keskellä Etelä-Savossa lähes 24 vuotta sitten. Lapsena olin melko ulospäin suuntautunut ja pieni kyläyhteisö ei tarjonnut paljoakaan harrastusmahdollisuuksia. Ympäristö haastoi keksimään tekemisen itse, ja näin pidinkin omille päiväkoti- ja koulukavereille askartelu ja leikkikerhoa, jolla oli hyvin katu-uskottava nimi: Matsi-kerho (nimelle hain kosketuspintaa Macho-sanasta). Lisäksi mielikuvitukselliset roolileikit rikastuttivat lapsuuteni maisemaa; Peppi Pitkätossuksi pukeutuminen oli mielipuuhaani.

Lukion kävin Savonlinnan Taidelukiossa Ooppera/musiikkiteatterilinjalla, jossa pääsin vihdoin toteuttamaan itseäni; tanssimaan, näyttelemään, laulamaan ja soittamaan. Koska en kuitenkaan kokenut taiteilijan ammattia täysin parhaaksi vaihtoehdoksi epävakaan talousnäkymän vuoksi, päätin hakea ”vain johonkin kouluun mikä kiinnostaa”. Estetiikasta ja kauneudesta kiinnostuneena hain Laurea-ammattikorkeakouluun kauneudenhoitoalan koulutusohjelmaan Vantaalle opiskelemaan kosmetiikan kemiaa, mikrobiologiaa, lainsäädäntöä ja liiketaloutta. Tässä vaiheessa haluan korostaa; en ole parturi-kampaaja tai kosmetologi, vaan estenomi. Ammattikorkeakoulusta valmistuin keväällä 2012 ja pari viikkoa valmistumiskekkereiden jälkeen olin asettanut itseni seuraavaan tulikokeeseen: Kauppatieteellisen yhteisvalinnan pääsykokeeseen.

Eräs heinäkuinen päivä kesällä 2012 toi postin mukana pieneen vantaalaiseen yksiööni paksuhkon kirjekuoren, jossa minua onniteltiin pääsystäni Kuopioon opiskelemaan. Kiljuin riemusta ja niin kiljui äitikin puhelimessa kun kerroin hänelle ilouutisen. Vihdoin pääsisin takaisin järvien ja kauniin luonnon läheisyyteen opiskelemaan tutkintoa, josta olin haaveillut jo jonkin aikaa.      

Kauppatieteiden opinnot ja osa-aikainen myyjän työ määrittelevät pitkälti arkeni kulkua, mutta toisaalta pidän siitä, että arjessani tapahtuu. Olen perusluonteeltani melkoinen ikiliikkuja, sillä haluan haastaa itseni uuden oppimiseen ja kehittymiseen, koskaan en tule olemaan valmis! Vastakohtana hektiselle elämänmenolle nautin saunomisesta ja musiikkiin uppoamisesta. Vapaa-aikani vietän mieluiten urheillen, avomieheni ja perheeni parissa hyvää ruokaa kuluttaen, sekä matkustellen. Lempparilajini on ehdottomasti lumilautailu, sillä siinä stressin saa tehokkaasti pois niin kehosta kuin mielestäkin.

Tulevaisuudessa näen itseni työskentelemässä uusien liiketoimintamallien sekä tuotteiden ja palvelujen kehittämistehtävissä. Tällä hetkellä työstän kandidaatin tutkielmaani teollisuuden palveluinnovaatioiden lanseerauksesta. Odotankin innolla Talentreen tarjoamia haasteita ja uusia kokemuksia, joilla rakennan urapolkuani eteenpäin.

Nimen sanotaan olevan enne, joten toivon, että voin olla Ilonanne tänä keväänä. Lopuksi voin vaan todeta, että enchanté, hauska tutustua!  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti